Sposoby na promocję kancelarii notarialnej

Kancelaria notarialna nie może się reklamować w taki sposób, jak czynią to zwykłe firmy. Etyka zawodowa wymaga od notariusza tego, aby się osobiście nie prezentował. Jest to uważane za działanie sprzeczne z zasadami i jako czyn nieuczciwej konkurencji. Trzeba więc wiedzieć jak promować usługi notarialne, aby robić to zgodnie z prawem.

Kancelaria notarialna w Warszawie – przykład promowania się

pieczęć notariuszaNotariusz funkcjonuje inaczej niż firma prywatna. Jest to osoba zaufania publicznego, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie dziwi więc fakt, że nie może ona funkcjonować w taki sam sposób, w jaki czynią to przedsiębiorcy. Trzeba więc uważać, aby nie reklamować się tak, jak to czynią osoby prowadzące firmy. Każda bowiem wypowiedź, jaką sformułuje notariusz, chcąc zachęcić do korzystania z usług notarialnych uważana jest już za reklamę niedozwoloną. Podobnie w przypadku osoby bliskiej tego człowieka. Gdyby notariusz wypowiadał się w mediach, także nie mógłby w żaden sposób wspominać o prowadzonej przez siebie kancelarii. Może, oczywiście, zabierać głos w innych kwestiach, ale w żaden sposób nie powinien nawiązywać do swojego zawodu. Agencja reklamowa w Warszawie nie znajdzie więc sobie klientów wśród notariuszy. Sponsorowana reklama jest tym bardziej zabroniona i uważa się ją po prostu za łamanie zasad etyki zawodu notariusza, a także samych dobrych obyczajów. Jak widać, notariusz ma więc niewielkie pole do popisu. Właściwie może on jedynie założyć swoją stronę internetową. Jest to uznane po prostu za informację, dzielenie się danymi. Jednocześnie trzeba uważać na wszystkie wcześniej wspomniane kwestie. Znamy jednak przykład, że kancelaria założyła taką właśnie stronę i pojawiły się tam potrzebne ludziom dane. Nikt nie miał o to pretensji, albowiem strona nie zawierała jakiejś ukrytej reklamy czy innych prób obejścia przepisów. Sposobem jest także umieszczanie informacji o nazwie kancelarii. Wygląd takich tablic jednak ściśle określają przepisy. Nawet estetyka nie jest dowolna, albowiem taka tablica musi być w białym kolorze albo stalowym z czarnymi literami. Prawo określa też miejsce umieszczenia takiej tabliczki oraz dodatkowe informacje, które muszą się na niej znaleźć.

Systemy wystawiennicze – czy dozwolone?

stoisko targoweNie ma możliwości, aby notariusz pojawił się na targach. Stoisko targowe automatycznie kojarzone jest z reklamą. Może je wystawiać osoba fizyczna albo prawna, ale nie osoba zaufania publicznego. Informacje, które pojawią się o kancelarii na Ochocie w Internecie, powinny być wystarczające. Wszelkie działania na targach będą uznane za nieuczciwe, ponieważ:

  • notariusz nie może reklamować swojej osoby
  • ulotki, gadżety reklamowe itp. będą od razu uznane za złamanie przepisów
  • notariusz nie może wypowiadać się na temat swojej działalności

Trzeba unikać wszelkich działań, które same z siebie uznane są za promocję. Tytuł tego artykułu specjalnie uczyniliśmy nieco przewrotnym, albowiem o typowej promocji nie może być mowy. Trzeba jednak dobrze przemyśleć wspomnianą wcześniej stronę internetową, aby znalazły się tam potrzebne informacje. Powinna być ona przejrzysta i intuicyjna. Można do tego celu zatrudnić specjalistę.

Kalendarze na zamówienie tylko jako forma wyposażenia

kalendarze na zamówienieNiektóre firmy decydują się na druk takich gadżetów, jakimi są na przykład kalendarze reklamowe. Będą one także narzędziem zakazanym dla kancelarii, chyba że mieszczą się po prostu w niej. Nie powinny one jednak i tak reklamować kancelarii. Można wydrukować kalendarz na zamówienie, ale taki, który nie będzie osobistą promocją notariusza. Może to być po prostu kalendarz biurowy, pozbawiony dodatkowych ozdobników i przekazów promocyjnych. Trzeba sobie dokładnie uświadomić, że przepisy bardzo restrykcyjnie podchodzą do kwestii tego, w jaki sposób notariusz może zaistnieć w przestrzeni publicznej i wirtualnej.


Więcej na ten temat na:

  • Achates – strona internetowa firmy oferującej tanie kalendarze na zamówienie
  • Event Logistica – witryna internetowa firmy oferującej stoiska targowe
  • Signs.pl – portal internetowy poświęcony reklamie wizualnej
  • Taninotariusz.pl – witryna internetowa warszawskiego notariusza z dzielnicy Wilanów

Podsumowanie

Trzeba rozróżnić prowadzenie firmy od pełnienia obowiązków osoby zaufania publicznego. Jako taka korzysta się z ochrony, ale też trzeba stosować się do konkretnych przepisów. One zaś zakazują reklamowania się. Można jedynie informować o działalności, ale każda inna forma promocji jest zakazana.