Co zawiera tabela wartości odżywczych?

Nadejście wiosny oznacza dla wielu osób kolejną próbę zrzucenia dodatkowych zimowych kilogramów, aby dobrze wyglądać i czuć się we własnej skórze na wyczekiwanych wakacjach w ciepłych krajach. Niestety co roku sprawa wygląda podobnie – na początku jest zapał do pracy, jednak bardzo szybko zmienia się on w nocne podjadanie. Jak zdrowo schudnąć?

Wartości odżywcze w jedzeniu

tabele wartości odżywczejNie ma cudownej diety, która sprawi, że w ciągu kilku dni pozbędziemy się nadmiaru wagi. Głodówki to bardzo niezdrowa i krótkoterminowa sprawa – często też powrót do normalnej diety sprawi, że przytyjemy jeszcze bardziej. Aby schudnąć należy spożywać mniejszą ilość wartości energetycznych lub więcej spalać ich w czasie treningów. Skąd mamy wiedzieć co ile ma kalorii? Z pomocą przychodzą tabele wartości odżywczej. Każdy producent żywności ma obowiązek zawierania takich informacji na opakowaniach swoich produktów – wówczas dokładnie wiemy jaką kalorycznością charakteryzują się nasze ulubione przekąski. Oprócz wartości energetycznej tabela zawiera ilość makroskładników w towarze na jego sugerowaną porcję lub na sto gramów. Oznacza to, że możemy z niej wyczytać zawartość tłuszczu, białka i węglowodanów w produkcie, a także cukrów, nasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika i soli. Niektóre opakowania posiadają też informacje dotyczące składników odżywczych takich jak witaminy i minerały. Wszystkie te informacje pomogą nam stworzyć odpowiednio zbilansowaną dietę, a także zachować umiar w spożywaniu jedzenia.

Przeciętna dorosła kobieta potrzebuje blisko dwóch tysięcy kilokalorii dziennie, jednak ta wartość różni się w zależności od jej wzrosty, wagi, pracy, aktywności fizycznej czy wieku. Najlepiej obliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne za pomocą kalkulatora w internecie, a także sprawdzać skład i tabele wartości odżywczych na opakowaniach produktów.